Marknadsföring av kreatin

Att sälja kosttillskott är en rätt stor bransch idag. Enligt statistisk från Svensk Egenvård såldes kosttillskott och vitaminer för 2 054,6 miljoner kronor år 2013 (1). Hur är då marknadsföringen för dessa kosttillskott?

Jag vill börja med att säga att jag äter kosttillskott själv. Men med det sagt tycker jag att mycket av marknadsföringen är väldigt vriden om inte rent utav felaktig. Här kommer alltså lite jämförelser mellan sex stycken stora kostillskottsåterförsäljare där det rör sig om exakt samma ämne som säljs, nämligen kreatin monohydrat.

Vad är då kreatin monohydrat? Vad har det för effekt?
Eftersom jag är en lat person av mig så gillar jag inte att skriva saker som redan har blivit sagda på ett mycket bra sätt på annat håll. Jag är ett stort fan av en hemsida som heter traningslara.se där Jacob Gudiol har skrivit en väldigt bra artikel om just kreatin som ni hittar här: http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/.
Ett direkt citat från en del av hans summering av följande artikel är:
“Detta var en liten introduktion till kreatin som är ett av få tillskott som verkligen har en dokumenterad positiv effekt när det kommer till vissa idrotter och träningsformer. Effekten från kreatin är liten i förhållande till den man får från rätt träning och bra mat, men trots det så kan kreatin vara ett tillskott som kan vara värt att prova om man anser att de små riskerna för att få i sig något otillåtet preparat överväger den eventuella positiva effekt man faktisk kan få från kreatin.”

Kreatin fungerar alltså, men det är inga fantastiska resultat vi pratar om.

Marknadsföringen
Då kommer vi till hur olika företag väljer att sälja detta specifika kosttillskott. Det jag har valt att jämför är återförsäljarens egna kreatin i budgetklassen. Kreatinet oavsett återförsäljare är alltså samma ämne, men med olika sorters marknadsföring. De olika återförsäljarna jag har jämför är: tyngre.se, gymgrossisten.com, mmsports.se, proteinfabrikken.se, kolozzeum.com och svensktkosttillskott.se. Nedan kan ni klicka upp miniatyrbilderna från mina screenshots jag har tagit följande datum: 2015-01-14

gymgrossisten2 Kolozzeum2 mmsports2
Svensktkosttillskott2 Tyngre2Proteinfabrikken2

Det du kan se rätt snabbt är att det är en stor skillnad i beskrivningen till samma sorts kosttillskott. Medans vissa återförsäljare bara skriver vad det är för något de säljer (tyngre.se och kolozzeum till exempel) kommer det lite mer slagkraftiga ord från gymgrossisten där det beskrivs såhär: “Kreatin ger dig en snabb ökning av muskelvolym och styrka. Kreatin används av de flesta elitidrottare i världen! Ökar styrkan, ökar muskelvolymen, ger snabbare återhämtning. “.

Proteinfabrikken gör också riktigt grov marknadsföring: Kreatin 1000g ger oöverträffad effekt på styrka. Kreatin Monohydrat är den mest beprövade kosttillskottet som finns. Kreatin ger mest valuta för pengarna och är kungen av kreatin.

Faktum med att proteinfabrikken här ljuger oss rakt upp i ansiktet. Självklart finns det saker som överträffar kreatin på styrka. En av de mer populära sakerna som dock är olagliga är anabola steroider. I jämförelse från vad Jacob Gudiol säger om kreatin “Effekten från kreatin är liten i förhållande till den man får från rätt träning och bra mat” ger ett veckointag av 600 mg testosteron enanthate (anabola steroider alltså) under 20 veckor i snitt 7.9 kg fettfri massa för män i åldrarna 18-35 år (2). Jag utmanar gärna proteinfabrikken att visa att deras kreatin är effektivare än det.

Det jag ville visa här är att vissa återförsäljare av kosttillskott överdriver rätt mycket när det kommer till att visa vad deras kosttillskott gör, medans andra inte gör det. Är du inte okej med att vissa överdriver sin marknadsföring finns det alltså andra återförsäljare som inte sysslar med samma taktik.

/ Daniel Dalerhult

1.http://www.svenskegenvard.se/images/stories/statistik/2013/frsljningsstatistik%20svensk
%20egenvrd%202013.pdf

2. http://ajpendo.physiology.org/content/281/6/E1172.long

Please like & share: