Hälsocenter och annat skit

Jag bor i en värmländsk håla som heter Kristinehamn. I tätorten i Kristinehamn bodde år 2018 totalt 18 677 personer. Här finns den lokala grillen där kidsen hänger, den nattöppna bensinmacken, mer pizzerior än invånare och alla i byn verkar mer eller mindre jobba inom äldrevården alternativt på Ica Maxi. Det är alltså en typisk ort man avlar av sig i, köper villa och sedan lever olyckligt i resten av sina dagar. I Kristinehamn finns också en jävla massa gym. Eller ja, gym kanske inte är ett rättvist namn, mer “hälsocenter” eller “fitnessanläggningar”. När jag räknar dom jag kan på rak arm får jag det till åtta och då har jag garanterat missat någon. Om ni tycker det är för lite så frukta ej för nu ska en ny gymkedja komma till stan nämligen STC. Jag har tränat på STC i Karlstad under en gratisvecka, men jag försvann ganska kvickt pga discobelysning, usla 32mm stänger, skitvikter och framförallt att dom hade gruppass mitt i lokalen med vrålhög musik trots att det var 4 pers plus instruktören på passen. Bakom disken stod det alltid två till tre fräscha människor vars hårda jobb bestod av att göra proteinsmoothies och att en gång i timmen teckna ett nytt träningskort till någon.

Läs mer

Optimera din styrketräning

Nytt år, nya utmaningar. Inget nytt alltså. Men för någon som vill steppa upp sin träning till nästa nivå och göra det så optimalt som möjligt, hur gör man?

Jag skriver denna artikeln utifrån att du är en styrkeatlet som vill förbättra din prestation. Detta är sakerna vi vet och jag själv kommer inte dra fram några nya studier här, utan snarare koppla ihop flera olika artiklar, summeringar och rapporter jag sedan tidigare har läst. Detta är inget revolutionerande, men jag hoppas och tror att någon kan ha nytta av hela eller delar av inlägget, eftersom det är enklare att få en överblick på detta sätt. Detta är nog det längsta inlägget jag skrivit, så hoppa på tåget och spänn fast er, för nu åker vi till Gainsville.

Läs mer

Idag släpps markprogrammet MegaMark!

Markvilden Martin Lindby-Aas har nu lagt upp ett träningsprogram för marklyft som vi har valt att kalla för MegaMark. Programmet är 12 veckor långt med frekvensen 1 markpass i veckan. Flera lyftare på Karlstads atletklubb har provat liknande program av Martin tidigare med goda resultat. Programmet är inspirerat av Burley Hawk som skriver artiklar på Westside-barbell.com. Vill veta mer om Martin som har skrivit programmet hittar ni honom på instagram med namnet @mcbeardlifts.

Ni hittar programmet under Träningsscheman samt i länkarna här nedanför.

Textfil: MegaMarktext.PDF

Kalkylark: MegaMark.xlsx

Dina lyft är viktiga, få dom att räknas

Om ca en vecka tävlar jag i klassiskt styrkelyft på distriktsmästerskapet. För oss glada amatörer är det som ett världsmästerskap, bara att alla som tävlar lyfter ca 200 kg mindre i totalen än världseliten och den enda publiken är tvingade anhöriga som inte vet hur mycket en skivstång väger. En helt underbar tillställning helt enkelt. Inför detta gjorde jag faktiskt lite statistik på hur vanligt det är att folk misslyckas med  sina tredje lyft i varje disciplin för att jag har reagerat på att många både på amatörnivå och elitnivå misslyckas med många lyft.

Läs mer

Hur stor en fisk är beror på storleken av skålen

Denna skålen är riktigt stor

“För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han får ja då så skarvar han som han vill då räcker armarna inte till”, sjöng Thore Skogman år 1959. Så gammal är inte jag, men min kära morfar har sjungit refrängen för mig massvis med gånger.

Om du någon gång har varit på ett kommersiellt gym kan du ofta identifiera vem som är storfiskarn. Storfiskarn på ett gym är ofta en relativt ung man som är starkast på gymmet. Han vet om det och han gillar det.

Läs mer

Lätt pass visar på karaktär, dom tunga passen är din belöning

Jag tränar i omgångar olika sorters träningsprogram, men det jag kör oftast har jag skapat själv och jag kallar det för 2-1-2 (går att hitta under träningsprogram här på hemsidan, jag kommer uppdatera det inom kort för att göra det lite mer pedagogiskt och ändra några enstaka procentsatser). I sin korthet är det ett träningsprogram där du tränar två dagar, vilar en, tränar två dagar osv. Det ena passet är för överkroppen och det andra är för underkroppen. Vartannat pass är lätt och vartannat pass är tungt.

Läs mer

Din universala guide till rehab

Jag är något av ett måndags exemplar och har haft de flesta problem man kan ha när det gäller skador. Jag har varit på Lunds universitetssjukhus såpass ofta som barn så att jag insåg vid ett besök i vuxen ålder när jag följde med en kille som hade fått en hjärnskakning att jag faktiskt hittade utan att behöva kolla på skyltarna. Fördelen med att ha varit skadedrabbad är att jag har lärt mig mer om rehab än vad jag har gjort än under min tre år långa utbildning som fysioterapeut. Läs mer

Det spelar ingen roll om du kommer sist, men det är dags att tävla

Jag är väldigt påtryckande i att folk ska tävla i det man tränar, oavsett hur bra man är eller hur länge man har tränat. Det är dels väldigt bra att ha en tävling att träna mot, det är bra att få uppleva en tävling för att se hur du hanterar dig själv i en tävlingssituation och det är ett väldigt bra sätt att skapa minnen för livet.

Läs mer