Lätt pass visar på karaktär, dom tunga passen är din belöning

Jag tränar i omgångar olika sorters träningsprogram, men det jag kör oftast har jag skapat själv och jag kallar det för 2-1-2 (går att hitta under träningsprogram här på hemsidan, jag kommer uppdatera det inom kort för att göra det lite mer pedagogiskt och ändra några enstaka procentsatser). I sin korthet är det ett träningsprogram där du tränar två dagar, vilar en, tränar två dagar osv. Det ena passet är för överkroppen och det andra är för underkroppen. Vartannat pass är lätt och vartannat pass är tungt.

Just dom lätta passen är något som väldigt få personer gillar att köra. Det är inte så kul att träna på vikter som är långt under din maxkapacitet och personer som gillar att träna gillar ju generellt att gå på max. Dom lätta lyften hamnar inte på instagram direkt. Dom genererar inga likes. Därför blir det också att folk har en ganska fel uppfattning av hur ofta folk tränar lätt samt hur viktigt det faktiskt är.

Jag har pratat med flera som verkar tro att “lätt” innebär att man tar en lägre vikt och sedan maxar ut på den vikten. Men då är det ju inget lätt pass. Då är det ett tungt pass på lägre vikt. Du kan ju såklart gå tungt på 12:or också (jag gör det i hypertrofi fasen, dock ej i mark och böj eftersom det är för jävla jobbigt).

Dom lätta passen är extremt viktiga. För det första så kan du prega in ytterligare (minst) ett pass innan du kan göra tungt igen, vilket kommer öka volymen. Du får också för en gångs skull chansen att faktiskt nöta tekniken i baslyften. När du går tungt på riktigt har iallafall inte jag tankekraft nog att granska min teknik, för då ska bara skiten upp. Dessutom ger du din kropp lite extra återhämtningstid vilket tillsammans med tekniknötandet kommer minska skadefrekvensen. Jag har aldrig träffat en person som är inbiten i träning som jag tycker tränar lätt för ofta, men jag har träffat massor av personer som konstant skadar sig för att dom envisas med att träna tungt för ofta. Om det är något som skadar din träning är det skador, inte att du har gått lätt för många pass.

“Vad är då ett lätt pass?”
Om jag tar från mitt eget träningsprogram, där passen är mellan 2-3 gånger i veckan (per muskelgrupp), är tex ett tungt pass med 4 reps x 4 set på 82.5% av mitt 1RM i knäböj/mark och på 85% av mitt 1RM i bänkpress. På det lätta passet är 4×4 på 67.5% av mitt 1RM i knäböj/mark och 77,5% av mitt 1RM i bänkpress. Det är inte coolt, men dom lätta passen är det bästa som har hänt mig i träningsväg eftersom dom lätta passen håller mig hel, både kortsiktigt och långsiktigt.

Du borde prova.

/ Daniel Dalerhult

Please like & share: