Din universala guide till rehab

Jag är något av ett måndags exemplar och har haft de flesta problem man kan ha när det gäller skador. Jag har varit på Lunds universitetssjukhus såpass ofta som barn så att jag insåg vid ett besök i vuxen ålder när jag följde med en kille som hade fått en hjärnskakning att jag faktiskt hittade utan att behöva kolla på skyltarna. Fördelen med att ha varit skadedrabbad är att jag har lärt mig mer om rehab än vad jag har gjort än under min tre år långa utbildning som fysioterapeut.

Häromdagen skadade jag axeln ganska ordentligt när jag gjorde bänkpress och tappade tekniken. Jag hade så ont i några dagar att jag hade svårt att sova om nätterna. Men, fördelen med att ha varit skadad mycket tidigare, är att jag har varit med om värre, tex den gången jag sprang toughest och efteråt inte kunde lyfta min arm över huvudet. Det tog 3 månaders rehab innan jag klarade av att lyfta en tom skivstång över huvudet. Men det är ganska många som jag pratar med som alltid undrar efter generella råd efter en skada, så jag tänkte skriva ut mina topp 5 snabba tips vid en skada.

Tips 1: Don’t hurt yourself.

 

Var inte som Mary.

Bästa tipset är ju att inte skada sig från första början. Men när det väl har hänt, gör INGET som gör ont (iallafall inget över acceptabel smärtnivå). Att något gör ont är kroppens sätt att säga till dig att sluta. Så sluta. Nu säger du: “Men smärta är bara vekhet som lämnar kroppen!”. Då svarar jag att du är en idiot.

Tips 2: Drugs!
Först och främst: Ta ALDRIG råd från främlingar på internet om mediciner. Inte ens mig. Dock är vissa mediciner hjälpfulla i rehabilitering, det är liksom därför dom existerar. Ta hjälp av apotekspersonal som har en faktisk utbildning på området om du upplever smärta, du ska inte känna smärta i onödan.
Rådet jag har fått från min kära mor som är sjuksköterska, som har hjälpt mig enormt mycket. Full dos paracetamol och ibuprofen i 10-14 dagar (inte längre än två veckor, har du stora smärtproblem efter två veckor får du uppsöka vårdgivare istället för att vända dig till internet). Vad som är full dos för just dig (ålder, leverproblem, andra mediciner osv varierar mellan personer) får du faktiskt själv kolla upp på fass.se, I ain’t no doctor.

Nu sitter det någon person där ute som försöker vara ett smartass och bara “Men ibuprofen minskar ju din muskelmassa!”. Ja, det finns en studie från Karolinska Institutet där man har sett att ibuprofen minskar ökningen av muskelmassa jämför med minimal dos av acetylsalisyra. Personerna i studierna gick dock på full dos ipren i 8 veckor. Alltså 56 dagar. Du såg att min mor rekommenderade 10-14 dagar? Bra. Ta det inte längre än det jag skrev och absolut inte längre än du känner att det behövs. Har du bara små smärtkänningar kan du skippa ibuprofen och hålla dig till endast paracetamol.

Tips 3: Proteinz!
Är det en muskel som fått sig en smäll mår den gott av att du matar den med lite extra protein. Se till att du får i dig 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt.

Tips 4: Move Bitch
Precis som Tips nummer 1 är denna också självklar. Klart som fan du ska röra på dig i den mån du kan utan att det gör ont. Du blir inte bättre i soffan. Gör en rörelse ont vid ett visst läge, så ta inte ut rörelsen fullt så mycket. Gör det ont när du bänkar 100 kg? Sänk till 50 kg. Gör det ont om du springer 3km? Minska sträckan till 1 km. Sedan kan man sakta öka rörelsen, vikten eller distansen i takt med att skadan blir bättre. Stressa ej. Det är inte svårare än så.

Tips 5: Blir du inte bättre? Sök vård.
Det är galet hur många jag träffar som har gått runt med en stor smärtproblematik i månader innan dom söker vård. Det är korkat. Blir det inte bättre inom två veckor är det dags att ringa vårdcentralen (ifall det inte är något som upplevs som akut givetvis, då får du söka hjälp direkt). Det finns liksom folk som jobbar med sådana här saker. Ta hjälp av dom.

Efter dessa fem stegen är du sedan frisk på nolltid (nej det är du inte, men folk gillar inte att rehab tar tid så jag kan ju få ljuga lite för att få lite besökare till sidan) och du kan gå och ta nästa PB på gymmet.

/ Daniel Dalerhult

Please like & share: