Författararkiv: GainsNu

Dina lyft är viktiga, få dom att räknas

Om ca en vecka tävlar jag i klassiskt styrkelyft på distriktsmästerskapet. För oss glada amatörer är det som ett världsmästerskap, bara att alla som tävlar lyfter ca 200 kg mindre i totalen än världseliten och den enda publiken är tvingade anhöriga som inte vet hur mycket en skivstång väger. En helt underbar tillställning helt enkelt. Inför detta gjorde jag faktiskt lite statistik på hur vanligt det är att folk misslyckas med  sina tredje lyft i varje disciplin för att jag har reagerat på att många både på amatörnivå och elitnivå misslyckas med många lyft.

Läs mer

Please like & share:

Hur stor en fisk är beror på storleken av skålen

Denna skålen är riktigt stor

“För när storfiskarn talar om hur stora fiskar han får ja då så skarvar han som han vill då räcker armarna inte till”, sjöng Thore Skogman år 1959. Så gammal är inte jag, men min kära morfar har sjungit refrängen för mig massvis med gånger.

Om du någon gång har varit på ett kommersiellt gym kan du ofta identifiera vem som är storfiskarn. Storfiskarn på ett gym är ofta en relativt ung man som är starkast på gymmet. Han vet om det och han gillar det.

Läs mer

Please like & share:

Lätt pass visar på karaktär, dom tunga passen är din belöning

Jag tränar i omgångar olika sorters träningsprogram, men det jag kör oftast har jag skapat själv och jag kallar det för 2-1-2 (går att hitta under träningsprogram här på hemsidan, jag kommer uppdatera det inom kort för att göra det lite mer pedagogiskt och ändra några enstaka procentsatser). I sin korthet är det ett träningsprogram där du tränar två dagar, vilar en, tränar två dagar osv. Det ena passet är för överkroppen och det andra är för underkroppen. Vartannat pass är lätt och vartannat pass är tungt.

Läs mer

Please like & share:

Din universala guide till rehab

Jag är något av ett måndags exemplar och har haft de flesta problem man kan ha när det gäller skador. Jag har varit på Lunds universitetssjukhus såpass ofta som barn så att jag insåg vid ett besök i vuxen ålder när jag följde med en kille som hade fått en hjärnskakning att jag faktiskt hittade utan att behöva kolla på skyltarna. Fördelen med att ha varit skadedrabbad är att jag har lärt mig mer om rehab än vad jag har gjort än under min tre år långa utbildning som fysioterapeut. Läs mer

Please like & share:

Det spelar ingen roll om du kommer sist, men det är dags att tävla

Jag är väldigt påtryckande i att folk ska tävla i det man tränar, oavsett hur bra man är eller hur länge man har tränat. Det är dels väldigt bra att ha en tävling att träna mot, det är bra att få uppleva en tävling för att se hur du hanterar dig själv i en tävlingssituation och det är ett väldigt bra sätt att skapa minnen för livet.

Läs mer

Please like & share:

Gratis kunskap är vacker kunskap

Jag har styrketränat sedan jag var ca 14 år gammal. Jag och min vän Johan tränade på övervåningen hos pappa där det fanns flera skolstänger med massa skolvikter. Där försökte jag främst bli stark i bänk, mark och böj. Vi pratade om att få sjuka gains och drömde om att bänka 75 kg (det var ju så sjuuuuuukt mycket på den tiden).

Läs mer

Please like & share:

Andra människor fuskar inte, du är bara kass.

 


I dagarna började ett klipp cirkulera på Aleksey Lovchev när han gjorde ett nytt ryskt rekord i apollon på 210 kg (se klippet ovan). Det som gjorde detta till en stor snackis var att Aleksey hade en väldigt fin teknik i både vändningen och stöten, eftersom han är tyngdlyftare. Normalt sett brukar strongmans studsa upp apollonstången via magen för att sedan göra någon halvdan pushpress. I detta fallet var dock klockren teknik, något som aldrig skådats i strongmankretsar tidigare. Det nuvarande världsrekordet ligger på 216 kg så det pratades mycket om ifall Aleksey kommer att slå detta ganska snart, varpå efterföljande snack handlar om att Eddie Halls nuvarande världsrekord ändå kommer att vara “mer imponerande” eftersom Eddie mer eller mindre striktpressar vikten. Att stöta och använda teknik är ju nästan fusk.

Läs mer

Please like & share:

Koffeintabletter vid tävling utan risk för otillåtna substanser

Nu när till och med Svenska Fotbollsförbundet verkar ha insett att koffein fungerar tänker jag att det var dags att ge ut lite smarta råd på detta ämne som inte alla känner till.

Vid tävling i nästan alla idrotter är koffein effektivt. Ni kan läsa om det här: https://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Som bekant ser riksidrottsförbundet alla kosttillskott lite som antikrist. I ett nytt avsnitt av Tyngre Träningssnack berättar forskaren Tommy Lundberg om en stor faktaresistens bland riksidrottsförbundet och andra svenska idrottsförbundsaktörer. IOC har som bekant släppt en rapport där det nämns vilka kostillskott som faktiskt fungerar (bland annat koffein). Detta bortses dock från svenskt håll, vilket är extremt pinsamt. Man kan ju tycka att riksidrottsförbundet borde bry sig om idrottares prestation på tävling, men det kan du glömma. Oroa er dock inte, här på Gains.Nu tar vi prestationsbiten på allvar.

Koffein Recip

Vid tävling tycker jag att det kan vara värt att vara extra försiktig med intag av kosttillskott. Vi vet att framförallt prestationsökare (PWO) har haft en historik av att testa positivt för spårsubstanser. Jag har bland annat skrivit om Swedish supplements som har haft två olika kosttillskott som har blivit tagna av WADAs labb.


Men hur kan man då få i sig stora mängder koffein vid tävling utan att halsa en liter kaffe eller vända sig till kostillskottbranchen? Lösningen är “Koffein recip”. Koffein recip är ett receptfritt läkemedel och är en 100mg koffeintablett som också är delbar. Detta gör alltså att dessa koffeintabletterna är testade som läkemedel och inte som kostillskott, vilket i klarspråk innebär att det inte finns en chans i helvete att det är något annat än det som står på förpackningen, samt att dosen är helt korrekt. Detta är alltså extremt fördelaktigt vid tävling då du dels kan dosera exakt mängden koffein du vill få i dig samt att du inte kommer få några problem om WADA dyker upp och vill att du ska kissa i deras burkar. Den enda nackdelen med koffein recip är priset, det är betydligt dyrare än än kosttillskotten av förklarliga skäl. 100 mg Koffein recip kostar ca 1.63 kronor, jämfört med vanliga kosttillskottstabletter som kostar ca 0,37 kronor för 100 mg. För att helt eliminera risken av eventuella restprodukter kan det vara bra att endast använda sig av koffein recip dom sista två veckorna innan tävling. Koffein recip hittar du på samtliga apotek. Billigaste stället är dock apotea. Om du googlar efter rabattkoder hos apotea kan du också oftast få 10% rabatt. Just nu (4/7 – 2018) kan du använda dig av koden “HSBMEDLEM10” så får du 10% rabatt också. Det tipset hittar du dock inte på Riksidrottsförbundets hemsida.

/ Daniel Dalerhult

Please like & share: